Процес навчання
– взаємопов’язані діяльність учителя і діяльність учня, спрямовані на
оволодіння учнями системою знань, умінь та навичок їх практичного використання,
розвиток творчих здібностей учнів.
Метою кожного
заняття повинні бути пізнавальний,
розвивальний, виховний аспекти, які досягаються такими основними принципами:
1.
принципом
науковості (вимагає відображення науково достовірних знань;
знайомство з основами науково-дослідницької роботи; використання в діяльності
вчителя найновіших досягнень педагогіки та психології, передового досвіду).
2.
принцип
доступності в поєднанні з високим рівнем складності (врахування
вікових та індивідуальних особливостей учнів, що не означає легкості; поєднання
наукового та емпіричного).
3.
принцип
зв’язку теорії з практикою (вимагає мотивації навчання, зв’язку з
життєвою практикою).
4.
принцип
виховуючого навчання (виховання дитини змістом навчального
матеріалу, організацією, порядком на уроці, особистим прикладом, раціонально
обраними методами навчання).
5.
принцип
розвиваючого навчання (вимагає використання таких методів і
форм роботи, як, наприклад, евристична бесіда, пізнавальні завдання, проблемний
виклад).
6.
принцип
наочності (вимагає залучення до сприйняття всіх органів чуття
шляхом використання натуральних, зображальних, аудіовізуальних наочних
засобів).
7.
принцип
системності та послідовності (вимагає суворої логічної послідовності
в навчанні, а також викладу матеріалу у системі, яка б відображала предмет
вивчення в цілому, з усіма зв’язками та взаємо залежностями).
8.
принцип
міцності (вимагає усвідомлення знань, навичок, доброго засвоєння та утримки в пам’яті).
9.
принцип
самостійності й активності (полягає у створенні умов для прояву
пізнавальної самостійності, творчої активності).
10.
принцип
індивідуалізації та диференціації (передбачає врахування
індивідуальних психологічних особливостей учнів, їх рівень розвитку, здібності,
інтереси).
11.
принцип
оптимізації (вибір
оптимального варіанту організації навчального процесу).
12.
принцип
гуманізації навчання.
13.
принцип
спрямованості навчання на реалізацію мети освіти.
14.
принцип
співробітництва вчителя й учнів.
Всі принципи
навчання тісно пов’язані та взаємозумовлені. Тільки дотримання усіх цих
положень та вимог забезпечить ефективність процесу навчання та досягнення його
загальної мети.
Для реалізації всіх принципів навчання необхідно
обрати оптимальну структуру уроку.
Сьогодні вчитель має можливість вільно обирати структуру заняття, аби тільки
вона забезпечувала відповідні результати навчання, але це не означає, що процес
має бути стихійним і непродуманим заздалегідь. Коротко охарактеризуємо кожен із
названих етапів уроку.
Організаційний
момент. Це чітка межа, яка
відокремлює перерву від уроку. Важливість цього етапу полягає в тому, що з
нього починається створення психологічної атмосфери уроку й узагалі
організаційних умов, за яких досягається успіх навчальної діяльності. Кожен
учитель намагається якомога швидше включити учнів у роботу. Недооцінка цього
етапу (нехтування або, навпаки, затягування) призводить до методичних
недоліків в організації основної частини уроку. Організаційний етап також
відіграє важливу виховну роль, формуючи в дітей уміння організовуватися, зосереджуватися,
формуючи розуміння відповідальності тощо.
Організаційний
момент складається:
• із підготовки
класного приміщення і робочих місць учнів; перевірки відсутніх та наявності чергових
тощо;
• із підготовки
вчителя до уроку (наявності конспекту, наочності і т. ін.);
• із підготовки
учнів до уроку (наявність необхідного для уроку обладнання, контроль
зовнішнього вигляду учнів тощо);
• із вітання й
організації уваги учнів.
Слід звернути увагу на
необхідність урізноманітнення прийомів і форм, пошук особистого стилю
проведення цього етапу. Особливо це стосується привітання, яке багато в чому
впливає на стиль стосунків між учителем та учнями, сприяє вихованню
елементарної ввічливості, це — перший крок до співробітництва. Тому привітання
не повинно бути формальним. Результатом цього етапу є готовність учителя й
учнів до роботи, швидке включення в діловий ритм.
Перевірка домашнього
завдання. Цей етап, як правило,
є невід'ємною складовою комбінованого уроку. Водночас для вчителя перевірка
домашнього завдання — це своєрідний «відгук» попереднього уроку, можливість, виявлення типових помилок і прогалин у
знаннях, їх коригування. Об'єктивна необхідність цієї діяльності та водночас
значні затрати часу вимагають від учителя чіткого продумування форм і методів
перевірки. Наприклад, доречно залучати до перевірки наявності домашнього
завдання на перерві інших учнів, використання самоперевірки за еталоном,
тестових завдань, програмованого опитування тощо.
Актуалізація опорних
знань. Це етап уроку, на
якому відтворюються знання, вміння або життєвий досвід учнів, необхідні для
опанування нового матеріалу. За часом він має бути нетривалим. Актуалізувати
опорні знання може й сам учитель, або можна звернутися до тексту підручника,
довідника, схеми тощо; вчителі широко використовують бесіду, методи «Мозковий
штурм», «Асоціювання», диктанти, короткі самостійні роботи тощо.
Формулювання мети й завдань уроку. Мета
цього етапу — спрямувати пізнавальну діяльність учнів, навчити їх формулювати
мету й визначати шляхи їх досягнення. Від того, чи розуміють і усвідомлюють
учні мету своєї діяльності, залежить усвідомлене, зацікавлене особисте
ставлення до навчання; навчальний процес стає осмисленим. Тобто цей етап забезпечує
активність на наступних етапах уроку. Цей етап дуже тісно пов'язаний із
наступним — етапом мотивації — і може бути організований після нього.
До прийомів, які
найчастіше використовуються для мотивації, належать:
• зв'язок навчального
матеріалу з реаліями життя, показ його практичного значення;
• створення
проблемної ситуації, для розв'язання якої потрібно засвоїти нове;
• вплив на емоційну
сферу (використання художньої літератури, творів мистецтва);
• використання
яскравих афоризмів, порівнянь, образів;
• рольові ігри та ін.
Слід звернути увагу на
обов'язкове врахування під час проведення етапу мотивації вікових
психологічних особливостей учнів, які й визначають провідні напрями
мотиваційної сфери.
Вивчення нового матеріалу. Цей етап має самостійне значення. Його мета —
опанування учнями нових знань і способів дії. У
змісті кожної теми можна знайти матеріал для цікавої емоційної розповіді
вчителя, що пробудить інтерес учня до фізики та особистості педагога; фізика
також має невичерпні можливості для використання наочності — це демонстрації,
фото й відео, моделі тощо; кожна тема
дає можливість показати взаємозв'язок із реальним життям, практичну значущість
предмета. І, звичайно, внутрішнє різноманіття інформації
кожної теми сприяє використанню найрізноманітніших форм, методів і прийомів
роботи для її опрацювання, звернення до найсучасніших навчальних технологій.
Закріплення нового матеріалу. До цього етапу включається осмислення нових знань
і вмінь, їх систематизація та узагальнення, закріплення вивченого — дуже
важлива дія, яка забезпечує ґрунтовність навчання. Досягається
шляхом репродуктивного відтворення вивченого, виконанням завдань на визначення
головного в новій інформації, а потім виконання проблемних і творчих завдань на
основі вивченого. Під час цього етапу необхідно використовувати практичні
завдання, різноманітні питання, які потребують активної розумової діяльності,
доречним буде поєднання індивідуальної та групової роботи. Слід звернути увагу
на те, що метою цього етапу є не фіксація помилок та виставлення оцінок, тому
більшу увагу необхідно приділити само- та взаємооцінюванню, рефлексивній
діяльності.
Повідомлення домашнього завдання.
Мета цього етапу — пояснити
особливості виконання домашньої роботи, провести інструктаж, мотивувати
необхідність її виконання. Завдання, яке учень виконує вдома, є ланкою, що
з'єднує попередній і наступні уроки та вирізняється значною самостійністю,
індивідуальністю. Домашнє завдання має складатися з двох частин —
обов'язкової та варіативної.
Звичайно, все сказане вище носить
рекомендаційний характер, вчитель має підходити до структури уроку творчо,
враховуючи мету, особливості змісту навчального матеріалу, особливості своїх
учнів.
|