Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ
столітті визначила, що головною метою української системи освіти є створення
умов для розвитку і самореалізації кожної особистості, забезпечення високої
якості освіти випускникам середньої
школи. Визначальними категоріями компетентнісного підходу в освіті є
поняття компетенції та компетентності, які в педагогічній науці досить плідно
розробляються і різнобічно розглядаються, проте до цих пір не мають
однозначного змісту і визначення.
У тлумачному словнику С.І. Ожегова компетенція
визначається як "коло питань, в яких хто-небудь добре обізнаний; коло чиїхось
повноважень, прав”. У "Новому
тлумачному словнику української мови” слово "компетенція” трактується як "добра обізнаність із чим-небудь; коло
повноважень якої-небудь організації, установи, особи” . У наведених тлумаченнях компетенції загальним є їх
змістова основа: знання, які повинна
мати особа; коло питань, в яких
особа повинна бути обізнана;
досвід, необхідний для успішного
виконання роботи у відповідності з
установленими правами, законами, статутом.
У словнику російської мови С.І. Ожегова поняття "компетентний” визначено як "знаючий,
обізнаний, авторитетний в якій-небудь галузі; який володіє компетенцією”. У
тлумачному словнику сучасної російської мови значення слова "компетентний”
таке: "обізнаний, визнаний знавець з певного питання; який володіє
компетенцією, повноправний”.
Як бачимо, у
наведених тлумаченнях "компетентності” йдеться про людину, яка володіє
відповідною компетенцією, або про заклад, орган управління, що має права для
вирішення якого-небудь питання. Одним із смислів поняття компетентності є
характеристика особистісних якостей людини, володіння компетенцією.
Розглянемо спроби дати означення понять "компетенції” та
"компетентності” у сфері освіти. Так, у проекті російського державного
стандарту загальної освіти сформульовано означення компетенції як "готовності
учня використовувати уміння і навички, а
також способи
діяльності в житті для розв’язання практичних і
теоретичних завдань". Ключовим у цьому означенні є поняття "готовності”
учня, яке означає "підготовлений
до використання” знань і способів діяльності (діяльнісний аспект особи).
Крім того, готовність передбачає також згоду, бажання що-небудь зробити, тобто
включає аспекти умотивованості особи (сформованого внутрішнього спонукання) на
виконання роботи.
Таким чином, аналіз понять "компетенція” i
"компетентність” дає підстави
зробити такі висновки:
·
компетенція – деяка відчужена, наперед задана вимога до
підготовки особи (властивості або якості, потенційні здатності особи), наперед
задана вимога щодо знань та досвіду діяльності у певній сфері;
·
компетентність – це володіння компетенцією, що виявляється в
ефективній діяльності і включає особисте ставлення до предмету і продукту
діяльності; компетентність – це інтегративне утворення особистості, що інтегрує в собі знання, уміння, навички,
досвід і особистісні властивості, які обумовлюють прагнення, здатність і
готовність розв’язувати проблеми і
завдання, що виникають в реальних життєвих ситуаціях, усвідомлюючи при цьому значущість предмету і
результату діяльності;
·
"компетентність”
є системним поняттям, що має свою структуру, рівні, функції, своєрідні характеристики,
властивості;
·
компетентним
можна стати опановуючи певні компетенції і реалізуючи їх у досвіді конкретної
діяльності.
Компетентний фахівець у галузі навчання фізики – це
професіонал-педагог, який повинен методично та ефективно діяти в будь-яких стандартних
і не стандартних ситуаціях його професійної діяльності.
Методично компетентний вчитель фізики досконало володіє ефективними технологіями
навчально-виховного процесу, правильно проводить діагностику навчальних досягнень, прогнозує та проектує навчально-виховний
процес відповідного методичного рівня.
У методичних компетентностях
учителів фізики інтегруються і актуалізуються всі професійні та
психолого-педагогічні знання та уміння. До структури методичних компетентностей
учителя фізики обов’язково
повинні входити такі основні структурні компоненти:
-
готовність до
прояву компетентності
(мотиваційний аспект);
-
володіння
знаннями (когнітивний аспект);
-
уміння
(поведінковий аспект);
-
ставлення до
змісту компетентності
(ціннісно-змістовий аспект);
-
емоційно -
вольова регуляція.
Мотиваційний
аспект вчителя-фізика проявляється у його сформованості та
інертності до професійної діяльності, інтересу до планування тощо.
Когнітивний
аспект виражається у наявності знань та розумінь,
пов’язаних з виконанням обов’язків учителя (володіє знаннями про різні способи
формулювання задач, наукової термінології, знає інформацію про сучасні факти та
зміни в науці, тощо).
Поведінковий
аспект розкриває вміння застосовувати та аналізувати,
синтезувати, комбінувати на практиці засвоєний навчальний матеріал (складає
схеми, проводить опис експериментальних установок, використовує фізичні прилади
та апаратуру для підготовки дослідів з фізики).
Ціннісно-змістовий
аспект учителів фізики показує наскільки сформоване
почуття гордості за власні здобутки; виражає любов до праці, професійну
орієнтацію до педагогічної діяльності тощо.
Емоційно-вольова
регуляція у структурі методичних компетентностей розкривається у відношенні до
діяльності. До таких рис можуть відноситься: цілеспрямованість, прагнення до
самовдосконалення, пошук нових способів застосування результатів своїх дій,
переживання почуттів, відповідальність, адекватна реакція на критику.
На основі праць В. М.
Введенського, А.С. Бєлкіна, В.В.
Нестерова, Н.В. Кузьміної в межах
компетентнісного підходу як складові професійно-педагогічної
компетентності вчителя виділено такі компетенції:
–
соціально-громадянську – вміння
визначати власне професійне місце в суспільстві, проектувати стратегії власної
діяльності з урахуванням інтересів та потреб загальноосвітнього навчального
закладу та суспільства в цілому, проявляти самостійність та ініціативу,
розв'язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях, здатність брати на себе
відповідальність;
– спеціально-предметну,
що передбачає ґрунтовні знання, кваліфікацію в галузі свого предмета, мобільне
оперування знаннями, вміння критично мислити та діяти, вміння
пробуджувати в учнів стійкий інтерес до свого предмета і обраного профілю;
– методично-функціональну
– вміння використовувати педагогічно доцільні методи і технології навчання у
класах різних профілів; володіння навичками дослідницької діяльності,
реалізації проектної та інформаційних технологій;
–
психолого-комунікативну – знання
вікової психології, володіння засобами особистісного та педагогічного
спілкування, культура спілкування і педагогічний такт;
– диференційно-педагогічну
як уміння виявляти і розвивати основні якості особистості учня, володіння
засобами реалізації диференційованого та особистісно-орієнтованого підходу;
– аутопсихологічну
– вміння визначати професійний рівень власної діяльності, володіння
засобами самоаналізу, самоконтролю, самокерування, самовдосконалення.
Відповідність визначених компетенцій
основним компонентам готовності вчителя представлено у таблиці.
Професійно-педагогічні
компетенції в структурі готовності вчителя до навчання
Компоненти готовності
|
Елементи
компонентів готовності
|
Компетенція
|
Мотиваційно-вольовий
|
Знання нормативної бази навчання
|
Соціально-громадянська
|
Позитивно активне ставлення та інтерес до процесу
профілізації, прагнення його здійснювати
|
Когнітивно-методичний
|
Знання вікових особливостей учнів
|
Психолого-комунікативна
|
Науковий рівень знань з предмета
|
Спеціально-предметна
|
Уміння здійснювати інтеграцію у процесі навчання
|
Методика організації диференційованого навчання
|
Диференційно-педагогічна
|
Методика викладання предмета відповідно до профілю
навчання
|
Операційно-технологічний
|
Методика організації самостійної практико-орієнтованої
роботи учнів
|
Методично-функціональна
|
Методика організації і проведення
експериментально-пошукової роботи
|
Методика використання інтерактивних технологій
навчання
|
Методика впровадження інформаційно-комунікативних
технологій навчання
|
Володіння прийомами стимулювання пізнавальної діяльності
|
Організація роботи з обдарованими дітьми
|
Диференційно-педагогічна
|
Комунікативно-організаційний
|
Уміння добирати методи і форми педагогічного впливу,
створювати атмосферу довіри, співпраці та ситуацію успіху
|
Психолого-комунікативна
|
Оцінно-рефлексивний
|
Уміння здійснювати самооцінку, самоаналіз, самокорекцію
|
Аутопсихологічна
|
|